Śledź nas na Twitter

razem z 15 osobami

Bądź na bieżąco

Dołącz do 500 czytelników RSS

12.04.2011 w Centrum Kariery, Mama szuka pracy anna.bajorek 0

Kontakty, kontakty i jeszcze raz kontakty.

Dawno temu, w czasach, które już dawno minęły, ludzie wykonywali pracę, dostawali pensję, szli do domu i wiedzieli, że tak długo, jak robią swoją robotę, mogą spać spokojnie i nie muszą się o nic martwić. Taki scenariusz dziś to bajka, choć nadal wiele osób w nią wierzy. Idzie do pracy, ciężko haruje, stara się nie wywoływać konfliktów i myśli, że to wystarczy, by ich kariera nie legła w gruzach. Nawet jeżeli mamy tzw. spokojną pracę, może się okazać, że nie na długo, bo firma właśnie wkracza w okres zmian restrukturyzacyjnych.

A kiedy już ludzie nudzą się swoją pracą, lub zostają zmuszeni do poszukania nowej, uruchamiają komputer, wpisują adres jednego ze znanych portali pracy i rzucają się w ten łatwy sposób w otchłań rzeczywistości wirtualnej, łudząc się, że dokonają tą drogą znaczącej zmiany w swoim życiu zawodowym. Niby to oczywiste i wydaje się rozsądne. Kłopot w tym, że wszyscy tak właśnie robią. Z doświadczeń osób, z którymi współpracuję w ramach Kariera Koncept wynika, że wielokrotnie wysłanie nawet kilkuset aplikacji drogą elektroniczną, nie przynosi żadnych efektów.  Nawet choćby w postaci jednego zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną.

Wiele z tych osób dziwi się i dzieli z reguły podobnymi opiniami: „to dlatego, że pracę dostają krewni i znajomi królika”, „nie dostanę dobrej pracy bez znajomości” itp. I to prawda, tyle, że o te „znajomości” trzeba świadomie samemu zadbać. Dlaczego? Otóż dlatego, że po pierwsze jak pokazują profesjonalne badania i opinie wielu specjalistów, 65-95% pracy zdobywa się poprzez polecenie do pracy osób o sprawdzonych kompetencjach.

Po drugie – sami się zastanówcie, czy zatrudniając np. nianię do dziecka, nie chętniej przyjmiecie osobę z dobrymi referencjami, o której jakiś znajomy powiedział trochę pozytywnych słów.

Czemu się dziwić i buntować przeciwko takiej sytuacji na rynku pracy? Czy nie lepiej wykorzystać networking, czyli świadome budowanie sieci kontaktów, w celu zmiany swojej sytuacji zawodowej?

Prawda jest taka, że znajdujemy się w centrum skomplikowanej siatki, a pracując zawodowo powinniśmy się przede wszystkim budować relacje. Poza pracą jest to zdecydowanie łatwiejsze bo intuicyjne, niewymuszone i spontaniczne.

Budowanie relacji (networking) w pracy to bardzo ciężkie zajęcie. A dotyczy wszystkich, z którymi stykamy się w pracy: szefa mojego zespołu, jego szefa, kolegów mojego szefa, moich kolegów z pracy, ich szefów i podwładnych, moich podwładnych, klientów zewnętrznych, wewnętrznych, dostawców… Zbudowanie sieci relacji procentuje w najmniej oczekiwanym momencie. Często tym właśnie momentem jest przełom w życiu zawodowym. Jeżeli potrzeba zmiany w życiu zawodowym spadnie na nas jak grom z jasnego nieba, chcielibyśmy móc skorzystać ze znajomości. Tyle, że jeżeli o nie zadbamy odpowiednio wcześnie, to nikt w sytuacji podbramkowej nam nie pomoże.

Networking nie jest wykonywaniem telefonów do ludzi z prośbą o pomoc w chwili, gdy tej pomocy potrzebujemy. To świadome budowanie dobrych relacji niejako „na zapas”.  Można by się zastanawiać czy takie działanie i zdobywanie szerszego grona znajomych nie jest przypadkiem nieszczere, skoro służyć ma określonemu celowi w przyszłości np. znalezieniu nowej pracy. W moim odczuciu nie, bowiem bycie wśród ludzi i nawiązywanie kontaktów to intuicyjna i naturalna rzecz. Trzeba tylko przywiązać tyle samo wagi do relacji biznesowych i zawodowych co prywatnych.

Dlatego:

  1. Weź teraz do reki kartkę i długopis
  2. Wypisz nazwiska osób z pracy, z bliższego i dalszego otoczenia, które mają mniejszy lub większy wpływ na twoją pracę i karierę
  3. Przeanalizuj ile ostatnio zrobiłaś, aby rozwijać z nimi relacje, czy i  jakie działania podejmowałaś?
  4. Opracuj plan budowy lub utrzymania relacji z tymi osobami:
    a. Zastanów się jakie ewentualnie przysługi możesz dla nich wykonać lub poproś te osoby o przysługę dla ciebie
    b. Rozważ jakie wspólne tematy lub kwestie zawodowe możesz z nimi omawiać
    c. Pomyśl jakie tematy pozazawodowe mogą was łączyć i staraj się użyć ich w codziennych sytuacjach
  5. Zaplanuj działania na najbliższy tydzień
  6. Po tygodniu zrób podsumowanie, zobacz ile zrobiłaś dla swojego networkingu.
  7. Nie przestawaj. Myśl o tych relacjach i pracuj nad nimi każdego dnia.

Anna Bajorek

http://www.karierakoncept.pl/

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail
Powiązane Artykuły
Ten artykuł ma 0 komentarzy

Dodaj komentarz

*

Początek strony

twitter Śledż nas

  •  

O nas

Karieramamy.pl to portal skierowany do rodziców. Portal o pracy, karierze i alternatywnych formach zatrudnienia. To źródło ciekawych artykułów, rzetelnych informacji, praktycznych porad i narzędzi. To miejsce gdzie można znaleźć ogłoszenia elastycznej pracy i poznać Flexipracodawców.

Nasza Misja

to promowanie elastycznych form zatrudniania oraz zasady równowagi pomiędzy życiem osobistym a zawodowym.

@ Copyright 2010-2011 | Kariera Mamy.pl – Portal o elastycznej pracy i karierze dla rodziców.| Wszystkie prawa zastrzeżone.