Śledź nas na Twitter

razem z 15 osobami

Bądź na bieżąco

Dołącz do 500 czytelników RSS

11.02.2015 w Mama szuka pracy, Pracodawca przyjazny rodzinie zespół_kariera_mamy 0

Kariera mamy okiem pracodawcy. Jak firmy radzą sobie z nieobecnością ciężarnych.

Spośród trzyosobowego zespołu – niemal dzień po dniu dwie pracownice znikają na zwolnienie w związku z ciążą. Jak w takiej sytuacji można efektywnie prowadzić zespół i osiągać wyniki? Jak pracodawca radzi sobie ze zniknięciem 2/3 zespołu? Opowie nam o tym Katarzyna Jasińska Kierownik Działu Obsługi Klienta marki Junkers w Dziale Termotechniki firmy Robert Bosch Sp. z o.o.

Zadaniem Działu Obsługi Klienta, którym kieruję jest obsługa sprzedaży urządzeń grzewczych, w tym ofertowanie, realizacja zamówień, wsparcie handlowców pracujących w terenie, raportowanie, itd.

Dział Obsługi Klhttp://www.karieramamy.pl/wp-admin/post-new.phpienta jest stosunkowo mały i na początku 2014 roku stanowiły go 3 kobiety,  wśród nich ja. W końcu lutego, tuż po powrocie z urlopu dowiedziałam się, iż jedna z koleżanek jest w ciąży, 3 dni później te same słowa usłyszałam od drugiej z dziewczyn. Było to duże zaskoczenie, ale bardzo radosne, z ludzkiej, koleżeńskiej perspektywy. Patrząc na tę sytuację od strony przełożonego miałam jednak pewne obawy. Wraz z odejściem dziewczyn na zwolnienie mój zespół przecież przestanie istnieć. Zwróciłam się do mojego bezpośredniego przełożonego i naszego działu HR o wsparcie w  rozwiązaniu tego problemu. Jak się później okazało jedna z koleżanek miała zostać z nami tylko do końca kwietnia z uwagi na swój stan zdrowia, złe samopoczucie, a druga do połowy czerwca. Oczywiście na początku nie wiedzieliśmy, ile faktycznie czasu minie nim dziewczyny pójdą na zwolnienia lekarskie.

Mój szef działał bardzo szybko, następnego dnia po przedstawieniu mu zaistniałej sytuacji, otrzymałam „zielone światło” na szukanie nowych ludzi do działu. Równolegle rozpoczęliśmy rozmowy z działem HR na temat kryteriów naboru nowych pracowników, tj. kogo poszukujemy, z jakimi kompetencjami i doświadczeniem.

Z mojej perspektywy przełożonego najtrudniejsze i najbardziej ryzykowne, było zniknięcie praktycznie całego działu, wiedzy, którą posiadały dziewczyny, ich umiejętności i doświadczenia. Niemożliwym jest znaleźć ad hoc człowieka, który biegle posługuje się wybranymi modułami SAPa, zna klientów, ma wypracowane relacje i biegle porusza się w organizacyjnych „serpentynach”.  Należało znaleźć ludzi, którzy szybko się tego nauczą. O ile łatwo formułuje się takie stwierdzenia, o tyle realizacja takiego zadania do najłatwiejszych nie należy i obciążona jest niemałym stresem. Czy dajemy szansę właściwej osobie? Czy uczy się wystarczająco szybko?

Zależało mi, żeby proces rekrutacji przebiegł możliwie jak najszybciej i najskuteczniej. Potrzebowałam specjalistów ds. obsługi klienta „na wczoraj”, tak aby koleżanki wespół ze mną zdołały przekazać nowym pracownikom jak najwięcej wiedzy, zapewniając przy tym normalną pracę działu. Ostatecznie do momentu, w którym znaleźliśmy pracowników, dotrwała tylko jedna z koleżanek, dzięki czemu mogłam liczyć na jej nieocenioną pomoc we wdrażaniu nowych pracowników.

Trudno mi ocenić, czy rekrutacja trwała długo, gdyż było to moje pierwsze doświadczenie tego typu. Według mojego odczucia poradziliśmy sobie z nią sprawnie. Pierwszą selekcję przeprowadził dział HR, potem przedstawiono mi kandydatury wybranych osób, spośród których wybraliśmy ludzi na indywidualne spotkania. Równolegle załatwialiśmy formalności. W tej kwestii mogłam liczyć na koleżanki z działu personalnego, które pomogły mi w przebrnięciu przez meandry różnych procedur i dokumentów.

Oferta pracy jasno komunikowała, iż poszukujemy pracowników na zastępstwo. Informacja ta bynajmniej nie odstręczała poszukujących pracy, oferty cieszyły się dużym zainteresowaniem. Dokonaliśmy wyboru.

Postanowiliśmy, iż nowe osoby pojawią się w 2 tygodniowych odstępach od siebie, tj. na początku czerwca do naszego zespołu dołączył nowy kolega, a po dwóch tygodniach nowa koleżanka. Dzięki temu bez uszczerbku dla bieżących zadań i obowiązków mogliśmy podać nowemu pracownikowi potężną pigułkę wiedzy, podpartą materiałami. Podczas gdy koleżanka przekazywała wiedzę, ja mogłam przejąć opiekę nad działem, załatwiać bieżące sprawy. Następnie zamieniłyśmy się rolami i to ja wdrażałam nowego pracownika w zawiłości codziennej pracy. Z pewnością był to czas nie tylko trudny dla nas, ale przede wszystkim dla nowego kolegi, który musiał sprostać ogromnemu napływowi informacji i poukładać sobie wszystko w głowie. Aby zmierzyć się z pierwszym kontaktem z klientem, musiał opanować niezbędne minimum. Na szczęście trafiliśmy na bardzo dobrego ucznia.

Po dwóch tygodniach dołączyła do naszego zespołu nowa koleżanka, przed którą również stanęło wyzwanie błyskawicznego uczenia się i zapamiętywania. Po 1,5 tygodnia od jej przybycia koleżanka w ciąży poszła na zwolnienie. Zaczął się okres prawdziwej próby dla zespołu. Powoli, bazując na wzajemnym wsparciu i zrozumieniu ze strony kolegów handlowców i klientów stworzyliśmy nowy zespół. Nie powiem, że zawsze było łatwo. Bo nie było, ale na pewno każdy z nas wyniesie z tego okresu bardzo dużo. Nauczyliśmy się wiele: nowi pracownicy zdobywają wiedzę, doświadczenie, znajomość systemu i branży. Ja przekonałam się, że ciąża moich pracownic, to nic strasznego dla zespołu, działu i firmy. Jest to kolejne wyzwanie zarówno dla mnie jako przełożonego, jak i dla moich koleżanek – młodych mam. Ot, naturalna kolej rzeczy.

Katarzyna Jasińska

Kierownik Działu Obsługi Klienta marki Junkers w Dziale Termotechniki

Robert Bosch Sp. z o.o.

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail
Powiązane Artykuły
Ten artykuł ma 0 komentarzy

Dodaj komentarz

*

Początek strony

twitter Śledż nas

  •  

O nas

Karieramamy.pl to portal skierowany do rodziców. Portal o pracy, karierze i alternatywnych formach zatrudnienia. To źródło ciekawych artykułów, rzetelnych informacji, praktycznych porad i narzędzi. To miejsce gdzie można znaleźć ogłoszenia elastycznej pracy i poznać Flexipracodawców.

Nasza Misja

to promowanie elastycznych form zatrudniania oraz zasady równowagi pomiędzy życiem osobistym a zawodowym.

@ Copyright 2010-2011 | Kariera Mamy.pl – Portal o elastycznej pracy i karierze dla rodziców.| Wszystkie prawa zastrzeżone.